HISTORIA
FENOMEN "DIALOGU"
Niewiele jest w Polsce amatorskich teatrów poezji, które mogą obchodzić sześćdziesięciolecie. Niewiele jest w Polsce teatrów o tak znaczącym dorobku jak Teatr Propozycji "Dialog" w Koszalinie.
Myślę zatem, że o DIALOGU można mówić jako o fenomenalnym zjawisku na teatralnej mapie Polski. Fenomenalnym - to znaczy rzadkim, wyjątkowym, niezwykłym.
Trudno byłoby zapewne określić i opisać całą sumę wrażeń, jaka składa się na f e n o m e n DIALOGU lub - idąc za Kantem - ukazać pełny "obraz rzeczy", które składają się na tę sumę. Spróbujmy więc zatrzymać się chociażby nad kilkoma jej składnikami.
I.
Zacząć należy od genezy DIALOGU. Ponad sześćdziesiąt lat temu - w sierpniu 1959 roku - Teatr Propozycji Dialog "zapisał swoją pierwszą kartę "Godziną myśli" - programem, na który złożyła się poezja i proza Słowackiego. Wtedy zaczął rodzić się zespół, w pracy nad ową godziną myśli politycznej i społecznej, zastanawiająco wówczas aktualnej. Młodzi ludzie, utalentowani recytatorzy poznali wówczas wagę słowa, jego siłę, znaleźli dla tego słowa współczesnego adresata." Tak pisała o powstaniu DIALOGU Jadwiga Ślipińska z okazji jego dziesięciolecia.
Ową grupę ludzi zgromadziła wokół siebie Henryka Rodkiewicz, wtedy jeszcze aktorka Bałtyckiego Teatru Dramatycznego, która wkrótce porzuciła go, by założyć teatr poezji.
W trzy miesiące po "Godzinie myśli" odbyła się pierwsza polska premiera sztuki Wolfganga Borcherta "Pod drzwiami", a 7 marca 1960 roku - spektaklu antycznego "Nie będzie końca dialogu". Podczas pracy nad tymi przedstawieniami narodziła się nazwa zespołu: TEATR PROPOZYCJI DIALOG. Henryka Rodkiewicz pisała wówczas:
Dialog to przecież rozmowa, to zabieranie głosu na szereg tematów, kontakt z widzem, l żeby ten kontakt nawiązać, zdecydowaliśmy się odrzucić całą teatralność, która nas odgradzała od widza, przeszkadzała nam w bezpośrednim przekazywaniu sądów, opinii.
Za spektakl "Nie będzie końca dialogu" młody koszaliński teatr uzyskał II miejsce w Polsce, a w rok później - za inscenizację "Róży" Żeromskiego -1 nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Amatorskich Teatrów Poezji, l nagrodę otrzymał również w 1965 roku za inscenizację staroruskiej byliny "Słowo o wyprawie Igora".
A potem - było jeszcze wiele, wiele udanych premier. W każdej z nich - DIALOG starał się być wiernym idei zawartej w tak często przytaczanych przez zespół słowach z "Testamentu" Stefana Jaracza:
Żądam od każdego teatru służby ideowej - aby teatr choćby w skromnym zakresie wiedział czego chce i aby robił wszystkie wysiłki do realizacji swych zamierzeń.
II.
Zrozumienie fenomenu DIALOGU nie jest możliwe bez przyjrzenia się niektórym choćby jego przedsięwzięciom. Nie chodzi mi tutaj o recenzje z poszczególnych spektakli - znawcy przedmiotu napisali je już dla potomnych - myślę przede wszystkim o próbie ukazania idei, jakie przyświecały twórcom spektakli oraz atmosfery, jaka towarzyszyła przedstawieniom.
Teatr to sprawa wyboru i człowiek musi wybierać z tego bogactwa jaki go otacza. Trzeba umieć wybierać i być za to odpowiedzialnym. Ot i cała filozofia życia.
Przytaczam te słowa Henryki Rodkiewicz z połowy lat osiemdziesiątych, bo przecież DIALOG przez cały czas swojego istnienia starał się w y b i e r a ć i przekazywać publiczności teksty, które dotyczą nas, współczesnych, które prowokują do dyskusji, przemyśleń i refleksji. Były to zarówno utwory wybitnych pisarzy-od antyku po wiek dwudziesty, jak i twórców mniej znanych, niekiedy zapomnianych. Były to zarówno dramaty, jak też liryka, czy nawet - publicystyka. Była to literatura polska, ale też poezja i proza z innych kręgów kulturowych. A wszystko po to, żeby prowadzić nieustanną rozmowę z widzem na odwieczne, uniwersalne tematy dotyczące ludzkiej egzystencji.
Zanim publiczność mogła obejrzeć sceniczny kształt widowiska, prowadzono długie rozmowy w samym zespole. Niepowtarzalny, twórczy klimat tych rozmów trafnie oddała Jadwiga Ślipińska, pisząc:
Niekończące się dyskusje na temat teatru, jego funkcji i zadań (...) zamieniały się w pracę nad kolejnym programem. Z tych to dyskusji, które dla niejednych członków Zespołu były świetnymi lekcjami teatru, wyłaniały się często nowe propozycje repertuarowe, interesujące pomysły reżyserskie, inscenizacyjne.
W ćwierć wieku potem - przedstawicielka młodszej generacji DIALOGU, Małgorzata Kołowska, pisząc o swoich przygotowaniach do wystawienia "Koriolana", również wspomina długie przed spektaklowe rozmowy:
A później przyszedł czas na "Koriolana", wokół którego nieraz do białego rana toczyliśmy zażarte dyskusje. (...) Wtedy to, mieszkając na poddaszu Domku Kata, żyliśmy "Dialogiem" 24 godziny na dobę.
Chęć współdziałania DIALOGU z widzem Jerzy Mańkowski spostrzegł już po obejrzeniu "Godziny myśli". Pisał wtedy w "Kierunkach":
Tytuł montażu był prowokujący. Chodziło o godzinę myśli politycznej, o ukazanie mądrego i refleksyjnego myślenia patriotycznego. (...) Motto stanowił cytat z "Kilku słów odpowiedzi": "Bo Polska teraźniejsza podobna jest do Prometeusza, któremu sęp wyjada nie serce, lecz mózg i rozum". (...) Poprzez metodę niedopowiedzeń pobudzał, drażnił, niepokoił, zmuszał do dyskusji, do współpracy.
A przed recenzją spektaklu antycznego, zatytułowanego "Nie będzie końca dialogu" w tychże "Kierunkach" zapytał wprost Henrykę Rodkiewicz, czym się kierowała przy ustalaniu tego programu. Odpowiedziała wówczas:
Każdym programem proponujemy wyjście z konfliktów, konfliktów starych jak ludzkość i jak ludzkość trwałych, wyjście z konfliktów przez porozumienie się ludzi między sobą, przez miłość, przez nadzieję... Przy pomocy antyku wypowiadamy nadzieję: klęskę fizyczną ludzi, którzy o coś walczą i ich zwycięstwo moralne.
Teksty współczesne w tym programie pełnią funkcję pomocniczą. Dopowiadają antyk /przybliżają go do niezbyt przygotowanego widza.
W recenzji z inscenizacji "Róży" Żeromskiego, dramatu, po który przed DIALOGIEM nie sięgnął żaden profesjonalny teatr po wojnie, Jerzy Mańkowski pisał:
Koncepcja reżyserska Henryki Rodkiewicz poszła po linii wydobycia z utworu elementów, które przez pięćdziesiąt lat dzielących nas od momentu jego powstania nie zwietrzały, ale nasyciły go treściami i prawdami wielce nam bliskimi przez swą aktualność i przez analogie do współczesności. (...) "Róża" w proponowanym przez Rodkiewicz kształcie staje się nie tylko dramatem narodowym, "Dziadami"- 1905 roku, ale ogólnoludzkim. To właśnie wzbogaca o wartości ideowe, pogłębia psychologicznie, jest niezbędnym dopowiedzeniem naczelnej idei utworu. Mówi o prawdzie narastającej do miary truizmu, że człowiek "każdej chwili wybierać musi". (...) W takim ustawieniu sprawy kryje się intelektualna prowokacja, prowokacja do dogłębnego przemyślenia zagadnienia.
Do przemyśleń nad kondycją ludzką zmuszał także spektakl "Słowo o Jakubie Szeli" Bruno Jasieńskiego, którego adaptatorem była w końcu 1962 roku Jadwiga Ślipińska, a reżyserem -Janusz Marzec. Twórcy przedstawienia, eksponując tragedię Szeli, chłopskiego przywódcy zdradzonego przez tych, których miał za przyjaciół, kazali widzom zastanowić się nad odwiecznym problemem zdrady.
l tak można byłoby pisać niemal o każdym spektaklu DIALOGU. W wystawionej w 1962 roku "Kleopatrze" C. K. Norwida zwrócono na przykład uwagę na zbieżność konfliktów świata antycznego i współczesnego.
Twórczość Cypriana Kamila Norwida, która zresztą była często inspiracją dla Henryki Rodkiewicz, wielokrotnie gościła w DIALOGU. Norwidowskie spektakle, będące zawsze ogromnym przeżyciem artystycznym ze względu na współczesność myśli, piękno języka ich autora i umiejętności wykonawców, stawiały przed widzami ważkie pytania o cel i sens życia, kazały zastanawiać się nad rolą ludzkiej pracy, piękna i sztuki... Jak przypomniała Jadwiga Ślipińska - dzięki mistrzowskiej interpretacji "Promethidiona" przez Jerzego Domina - "dialogowcom" i koszalińskiej publiczności bliski był sens słów Norwida:
l ja tak widzę przyszłą w Polsce sztukę. Jako chorągiew na prac ludzkich wieży. Nie jak zabawkę, ani jak naukę...
Również twórcom późniejszych spektakli DIALOGU nieobca była głęboka refleksja nad celem pokazania spektaklu widzom, nad wyeksponowaniem w realizacji scenicznej określonego przesłania prowokującego do przemyśleń.
III.
Prymat słowa i umiejętność podporządkowania mu innych elementów spektaklu - to cechy niemal wszystkich spektakli DIALOGU. Wiele razy podkreślali ten fakt krytycy i recenzenci. Myślę, że bardzo trafnie scharakteryzował ten teatr Tadeusz Jaszczyk, pisząc w 1974 roku:
"Dialog"jest teatrem słowa i gestu, teatrem aż do ascezy oszczędnym w środki aktorskie. Jednakże każde wypowiedziane słowo, wyszlifowane i wyważone przez aktorów, spełnia swą funkcję jednoznacznie i celnie.
Siłę słowa "dialogowcy" poczuli już na początku swojej wspólnej drogi, kiedy to przedstawili publiczności "Godzinę myśli" wg Słowackiego.
Ogromną popularność, z jaką spotkało się wystawienie trudnej, zbudowanej głównie w oparciu o filozoficzny dialog, sztuki Borcherta "Pod drzwiami" również tłumaczono przede wszystkim formą przedstawienia, jaką zaproponował DIALOG.
Znów odrzucono bowiem prawie wszystko, co nie było słowem -dekorację, kostium, a środkiem, który słowo wspierał-była jedynie muzyka, l ludzie wychodzili z przedstawień wstrząśnięci.
Antyczne teksty w "Nie będzie końca dialogu", w sposób perfekcyjny przekazane przez aktorów - również spotkały się z żywą reakcją publiczności, a "Obrona Sokratesa" mówiona w tym spektaklu przez Jerzego Domina, stała się klasycznym przykładem prowadzenia bezpośredniej rozmowy z widzem, którego - jak pisali Joanna i Jan Kulmowie - bolało każde wypowiedziane przez niego słowo. Bo - słowami Sokratesa - Jerzy Domin mówił od siebie, od swojej prawdy, l wierzyliśmy każdemu słowu...
Inscenizację "Róży" Żeromskiego Jerzy Mikke, publicysta "Nowej Kultury" nazwał rewelacyjną, a Stefania Zajkowska pisała o niej w "Głosie Koszalińskim":
Ten spektakl był najpiękniejszym przykładem pełnego podporządkowania wszystkich elementów widowiska - słowu, kulturze recytacji, idei.
Okazało się również, że niełatwa poezja Leśmiana w spektaklu zatytułowanym "Łąka", dzięki reżyserii Henryki Rodkiewicz i perfekcyjnemu wykonaniu - stała się przystępna, a słowo, lakoniczny gest i nieliczne rekwizyty - celnie wprowadziły atmosferę ludowego misterium.
Sukcesy zdobywały i inne, liczne przedstawienia DIALOGU. Wojciech Natanson w "Teatrze" nazwał "Pochwałę głupoty" Erazma z Rotterdamu jednym z najlepszych przedstawień, jakie poznał w tym zespole. Pisał też o tym, że "Dialog"dostrzegł sceniczność i dramatyczność tego świetnego traktatu, nośność jego słowa, jego myśli, jego dowcipu (...), że reżyseria Henryki Rodkiewicz operowała wyrazistymi i pełnymi smaku akcentami.
O wszystkich spektaklach DIALOGU, w których widoczna była odpowiedzialność za słowo, a spójna, logiczna i oszczędna w środki wyrazu forma przedstawienia poruszała widzów – nie sposób napisać. Zainteresowanych - odsyłam do wydawnictw z okazji kolejnych jubileuszy DIALOGU oraz do publikacji prasowych.
IV.
W listopadzie 1995 roku - spektaklem "Skar i Bonka" rozpoczął w DIALOGU działalność TEATR PRZY STOLIKU zaproponowany przez Tadeusza Mroczka. Pomysł wskrzeszenia "czytanych spektakli" okazał się trafny. Diana Łozińska i Tadeusz Mroczek - aktorzy biorący udział w pierwszym przedstawieniu - konsekwentnie utrzymali konwencję teatru czytanego. Powstrzymując się od grania postaci, gestów i mimiki - stworzyli wzruszający, pełen emocji teatr.
Równie udane były kolejne premiery tego teatru, reżyserowane przez Tadeusza Mroczka - "Księga Apokryfów" Karola Ćapka z udziałem doświadczonych aktorów DIALOGU - Jadwigi Ślipińskiej, Jerzego Domina, Jerzego Litwina, Wacława Dąbrowskiego, Jerzego Bokieja czy też - "Kraksa" Durrenmatta w wykonaniu męskiej czwórki "dialogowców". Przez trzy sezony TEATR PRZY STOLIKU pokazał publiczności prawie dwadzieścia premier, angażując do wielu z nich - obok aktorów DIALOGU - koszalińską młodzież.
Jadwiga Ślipińska przygotowała w DIALOGU spotkania z twórczością Wisławy Szymborskiej i Karola Wojtyły.
Wieczór z twórczością Szymborskiej - pisała Małgorzata Kołowska w "Głosie Pomorza" - wypełnia w pierwszej części poezja, w drugiej - znakomite, pełne finezyjnego humoru, złośliwie inteligentne felietony, l ta część cieszy szczególnie, bawi - widzów i aktorów. Wokół ośmiokątnego stołu zasiadają: Stefania Tomaszewska, Krystyna Strzałko, Jerzy Domin, Wacław Dąbrowski, Jerzy Litwin i - w premierowej obsadzie - Jerzy Bokiej.
W spektaklu "Myśl jest przestrzenią" według tekstów Karola Wojtyły
jak napisała w "Głosie Koszalińskim" Marta Ujma - Jerzy Bokiej, Wacław Dąbrowski, Jerzy Domin i Jerzy Litwin (...) próbowali odnaleźć myśli dawno zatrzymane i dotrzeć do tego, co w słowach ukryte ("Spojrzeniem dusz jest mowa"). Usłyszeliśmy, że "niewiadomą nie jest człowiek". To życie jest pełne tajemnic.
Na widowni panowała cisza. Aktorzy przekonywali, że w ogromnej przestrzeni dziejów przetrwamy dzięki myśli.
l jeszcze o jednym spektaklu. W grudniu 1998 roku młodzi uczestnicy warsztatów, prowadzonych pod hasłem "Akademii Słowa" przez Marka Kołowskiego mieli swój sceniczny debiut. Pokazali spektakl oparty na twórcości Bertolt Brechta, według scenariusza i w reżyserii Marka Kołowskiego. Aktorzy podjęli w nim dyskusję o kształcie teatru - czy ma on być mieszczański, realistyczny, czy też - oparty na umowności. Jeden z długoletnich członków DIALOGU po spektaklu powiedział: Tam, na górze, Henryka Rodkiewicz musi się uśmiechać was oglądając.
Ostatnie przedsięwzięcia DIALOGU i ta krótka recenzja sprawiają, że fenomen tego teatru ma szansę przetrwać.
TEATR PROPOZYCJI DIALOG - który za sprawą Henryki Rodkiewicz kultywuje idee teatru rapsodycznego - dzięki rozumieniu ważności i wartości słowa, pięknie i trafnie wyrażonego, nadal prowadzi nieustanne rozmowy z publicznością na tematy najistotniejsze dla współczesnego człowieka...
Mam nadzieję, że NIE BĘDZIE KOŃCA DIALOGU...
Maria Ulicka
red. Waldemar Miszczor
KALENDARIUM
PREMIERY
1959-2019
GODZINA MYŚLI – montaż poezji i prozy
Juliusza Słowackiego
Układ tekstów i reżyseria: Henryka Rodkiewicz i Bohdan Czechak
Konsultacja scen. Alina Jakubowska
Oprac. muz. Adam Chmielewski
Premiera 30 VIII 1959
POD DRZWIAMI
Wolfgang Borchert
Przekład: Egon Naganowski
Reżyseria: Henryka Rodkiewicz
Muzyka: Adam Chmielewski
Prapremiera polska 28 XI 1959
NIE BĘDZIE KOŃCA DIALOGU
Tryptyk: Ajschylos „Prometeusz w okowach”,
Sofokles „Antygona”, Platon „Obrona
Sokratesa” oraz teksty Cypriana K. Norwida i Leopolda Staffa
Oprac. dram., scen. reż. Henryka Rodkiewicz
Konsultacja filolog. Stefan Srebrny
Współpr. scen.: Alina Jakubowska
Kompozycja muz. Adam Chmielewski
Premiera 7 III 1960
NA POLACH GRUNWALDU I TANNENBERGU
Teksty: Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”,
Jan Długosz „Dziejów Polski Ksiąg XII”, Bogurodzica
Układ tekstów, reż. i scen.: Henryka Rodkiewicz
Premiera 7 VII 1960
KSZTAŁT MIŁOŚCI
Jerzy Broszkiewicz
Układ i reż.: Henryka Rodkiewicz
Premiera 19 X 1960
JAPOŃSCY RYBACY
Wolfgang Weyrauch
Przekład: Stanisław Wygodzki
Oprac. dram. i reż. Henryka Rodkiewicz
Scen. Adolf Domin i Henryka Rodkiewicz
Oprac. muz. Michał Skoczkowski
Prem. 9 XII 1960
RÓŻA
Stefan Żeromski
Oprac. dram. i reż.: Henryka Rodkiewicz
Współpr. scen.: Aleksandra Sieńkowska
Muzyka: Karol Szymanowski
Oprac. muz.: Adam Chmielewski
Premiera 18 IV1961
WIECZÓR POEZJI BIAŁORUSKIEJ
wg Jana Kupały i Jana Łuczyny
Scenariusz i reż.: Henryka Rodkiewicz
JEŹDZIEC MIEDZIANY
Aleksander Puszkin
Reżyseria: Henryka Rodkiewicz
Muzyka: Fryderyk Chopin
Oprac. muz.: Adam Chmielewski
ROMANCE
Federico G. Lorca
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Henryka Rodkiewicz Adolf Domin
PROMETHIDION
(rozmowa o Chopinie)
Cyprian Kamil Norwid
Monodram w wykonaniu Jerzego Domina
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
ŻOŁNIERZOWI POLSKIEMU W HOŁDZIE
Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”
„Przysięga Kościuszkowców”
Wiersze Lucjana Szenwalda
Wybór i reżyseria Henryka Rodkiewicz
WSPOMNIENIA O LENINIE
Montaż wspomnień
Wybór i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Opracowanie muz. Adam Chmielewski
KLEOPATRA
Cyprian Kamil Norwid
Oprac. Dram. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Wspópr. lit. Andrzej Falkiewicz
Scenografia Ryszard Siennicki
Konsultacja muz. Adam Chmielewski
Premiera 26 VI 1962
SŁOWO O JAKUBIE SZELI
Bruno Jasieński
Układ tekstu Jadwiga Ślipińska
Reżyseria Janusz marzec
Scenografia Ludmiła i Jerzy Fedorowiczowie
Premiera 2 XII 1962
PIEŚŃ POWSZECHNA
wg Pabla Nerudy
i polskich pisarzy rewolucyjnych
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Opracowanie muz. Jan Kowalczyk
Premiera 30 IV 1963
EVERYMAN
Anonim angielski z XV wieku
oraz teksty Mieczysława Jastruna,
Ernesta Hemingwaya, Janusza Korczaka,
Alberta Camusa
Opracowanie lit. Andrzej Falkiewicz, Henryka Rodkiewicz
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Olga Samarska-Pomianowska
Muzyka Beniamin Britten
Premiera 3 VI 1963
GODZINA PROZY NORWIDA
wg Cypriana Kamila Norwida
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
CZARY, CZARTY I ŻARTY
wg Juliana Tuwima, Mikołaja Reja
i Jakuba Gawatowica
Wybór, scenografia i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 21 XI 1963
PIEŚŃ SZCZUROŁAPA
wg Lucjana Władysława Sebyły
Wybór i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 25 I 1964
KOESLIN MUSI BYĆ KOSZALINEM
wg Lucjana Szenwalda
oraz rozkazy wojskowe I Armii WP
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 3 III 1964
PIEŚNI ROZWESELAJĄCE SERCE
Liryka staroegipska
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 7 III 1964
GODZINA LIRYKI NORWIDA
wg Cypriana Kamila Norwida
i Joanny Kulmowej
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
BAJKI MURZYŃSKIE
Układ i reżyseria – zbiorowe
Premiera 16 V 1964
BAJKI Z KRÓLESTWA LAILONII
wg Leszka Kołakowskiego
Wybór i reżyseria Wacław Dąbrowski
Premiera 23 V 1964
SALON LONDYŃSKI
wg Tomasza S. Eliota
Monodram w wykonaniu Janiny Kruk
Wybór i oprac. Antoni Herbst-Graczyk
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 10 X 1964
NASZA MAŁA STABILIZACJA
Tadeusz Różewicz
Reżyseria i scen. Henryka Rodkiewicz
Opracowanie muz. Wacław Dąbrowski
Premiera 31 X 1964
HEJ KOLĘDA, SZOPKA
wg Mikołaja Reja
oraz trawestacje kolęd
Oprac. lit. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Opracowanie muz. Wacław Dąbrowski
Premiera 5 I 1965
PRZYCHODZIMY JAKO SPADKOBIERCY
wg Stefana Żeromskiego
i Czesława Kuriaty
Oprac. dram. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 4 III 1965
SŁOWO O WYPRAWIE IGORA
bylina staroruska, przekład Julian Tuwim
Oprac. dram. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Konsultacja reż. Krystyna Miłobędzka
Scenografia Irena Pikiel
Kompozycja muz. Andrzej Cwojdziński
Premiera 9 IV 1965
ROMANCE
wg Federico G. Lorki
„Romance” i „Kasydy”
Przekład Jerzy Ficowski
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 23 VI 1965
ZIEMIA, OJCZYZNA LUDZI
wg Antoine’a de Saint-Exupéry’ego.
Wybór i reż. Henryka Rodkiewicz
Premiera 24 XI 1966
ANIOŁOWIE
wg Kornela Makuszyńskiego
Wybór i reż. Henryka Rodkiewicz
Premiera 15 I 1967
KONCERT POEZJI ROMANTYCZNEJ
wg Jerzego Byrona, Aleksandra Puszkina,
Adama Mickiewicza, Cypriana K. Norwida,
Juliusza Słowackiego
Układ programu Andrzej Cwojdziński
i Henryka Rodkiewicz
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 4 I 1967
ŁĄKA
wg Bolesława Leśmiana
Układ tekstów Krystyna Miłobędzka
i Henryka Rodkiewicz
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Irena Pikiel
Oprac. muz. Wacław Dąbrowski
Premiera 28 VII 1967
BAJKI wg Jana Brzechwy
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Bogusław Siwiński
Premiera 5 I 1968
ZABAWY, kabaret literacki
Emilii Szczepańskiej
Oprac. lit. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Oprac. plast. Olga Samarska-Pomianowska
Oprac. muz. Maria Dąbrowska
Premiera 26 IV 1968
POEZJA JANA KOCHANOWSKIEGO
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Adolf Domin i Henryka Rodkiewicz
Premiera 29 IX 1968
POECI O KOBIECIE
wg Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, i Tadeusza Różewicza
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 21 VII 1969
SZARY ŻOŁNIERSKI PŁASZCZ
śpiewogra wg pieśni żołnierskich z tomu „Żołnierska rzecz” oraz Jerzego Zagórskiego, Krzysztofa Baczyńskiego,
Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Stefana Żeromskiego
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Współpraca plast. Łada Orzelska
Przygotowanie. wokalne. Wacław Dąbrowski
Premiera 5 IX 1969
POCHWAŁA GŁUPOTY
Erazm z Rotterdamu
Przekład Erwin Jędykiewicz
„Rozmowy potoczne”
Przekład Maria Cytowska
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Współpraca scen. Irena Pikiel
Współpraca muz. Andrzej Cwojdziński
Premiera 13 XII 1969
KARZEŁ
wg Para Lagerkvista
Układ tekstu Marek Idziński i Henryka Rodkiewicz
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Prace plast.. Łada Horzelska
Premiera 27 II 1970
ŻYCIA TOAST
wg Cypriana K.Norwida i Mieczysława Jastruna
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 30 X 1970
DYSK OLIMPIJSKI
Jan Parandowski
Układ i reżyseria i scenografia
Henryka Rodkiewicz
Muzyka Adam Chmielewski
WIELKI TESTAMENT
François Villon
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Muzyka Andrzej Cwojdziński
Premiera 12 III 1971
PRO PATRIA ET ARTE – wernisaż poetycki
z malarstwem Jacka Malczewskiego
Teksty Kazimierza Tetmajera, Bronisławy Ostrowskiej. Teofila Lenartowicza. Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej.
Juliusza Słowackiego, Jana Lechonia, Jana Kasprowicza, Adama Mickiewicza, Stanisława Przybyszewskiego
i Stanisława Wyspiańskiego
Układ i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Muzyka Mieczysław Karłowicz
Premiera 24 IV 1971
KRYSZTAŁOWA MASKA
Miquel Angel Asturias
Oprac. lit. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Olga Samarska-Pomianowska
Muzyka Judy Collins
Premiera 9 III 1972
BĘDĘ MUSIAŁA IŚĆ SAMA
wg książki Anny Philippe „Chwila westchnienia”
Monodram w wykonaniu Zuzanny Kaniuk
Oprac. lit. Henryka Rodkiewicz,
Krystyna Strzałko
Reżyseria Tadeusz Byrski
Oprac. muz. Stefan Zawarski
Premiera 6 IX 1973
STUDIUM PRZEDMIOTU
Zbigniew Herbert
Oprac. lit i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Irena Pikiel
Kompozycje muz. Celina Monikowska-Martini
Premiera 24 XI 1973
JOACHIM LELEWEL
Pisma Joachima Lelewela, Cypriana K. Norwida, Adama Mickiewicza, Karola Engelsa,
Fryderyka Marksa oraz rewolucyjna poezja romantyczna
Oprac. lit i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Oprac. muz. Jan Martini
Premiera 29 IX 1974
AKTOR – poetycka dramma
Oprac. lit i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Irena Pikiel
Komp. muz. Celina Monikowska-Martini
Premiera 21 III 1975 (z okazji XV-lecia
Teatru Propozycji „DIALOG”)
OPOWIEŚCI ZASŁYSZANE
Joseph Conrad
Oprac. lit Henryka Rodkiewicz
Reżyseria Tadeusz Byrski
Scenografia Olga Samarska-Pomianowska
Premiera 3 IV 1976
LEKCJA ANATOMII
wg Stanisława Grochowiaka
Oprac. lit i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 2 XI 1976
PASTORAŁKA
Leona Schillera oraz teksty
Oskara Kolberga, Jana Harasymowicza
Układ tekstów Henryka Rodkiewicz i Krystyna Maciejewska
Oprac. muz. Wacław Dąbrowski
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 16 I 1977
CHWAŁA RAMIONOM, KTÓRE SIĘ TRUDZĄ
Teksty o Międzynarodówce w wykonaniu
Podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Przeciwlotniczych
im. por. Kalinowskiego
Układ tekstów i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 18 V 1977
ŹDŹBŁA TRAWY
Walt Whitman
Reżyseria zespołowa pod kierownictwem Henryki Rodkiewicz
Muzyka Beniamin Britten
Oprac. muz. Wacław Dąbrowski
Oprac. ruchu Józef Podlaszewski i Ryszard Kotecki
Premiera 29 IV 1977
BOBOK
Fiodor Dostojewski
Monodram w wykonaniu Elżbiety Okupskiej
Oprac. lit i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 7 V 1978
BALLADA SIERPNIOWA
Jerzy Mańkowski
Układ tekstów i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Wykonawcy: podchorążowie WSOWP im. por. Kalinowskiego
Premiera 21 X 1978
TRWOGA – godzina poezji
Emilii Szczepańskiej
Oprac. lit i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 12 X 1979
WYZWOLENIE
Stanisław Wyspiański
Reżyseria Henryka Rodkiewicz i Lech Dyblik
Scenografia Irena Pikiel
Muzyka Celina Manikowska-martini
Premiera 9 III 1980
(otwarcie nowej sceny, tzw. „Szopy”)
RZECZ O SŁOWIE – montaż poezji
o odpowiedzialności słowa
Oprac. lit i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 14 VI 1980
(na XX-lecie STP „DIALOG”)
CYWILIZACJA
Cyprian Kamil Norwid
widowisko plenerowe w wykonaniu „Dialogu”, Studenckiego Teatru Ruchu „Blik” i młodzieży z I Liceum
Ogólnokształcącego im. St. Dubois (z okazji odsłonięcia pomnika Norwida)
Scenariusz i reżyseria
Henryka Rodkiewicz i Lech Dybli
Oprac. ruchu Ryszard Kotecki i Józef Podlaszewski
Premiera 23 X 1980
NIE Z ŻALU PYTAM, ALE Z ZAMYŚLENIA
Czesław Miłosz
Oprac. lit. Henryka Rodkiewicz i Krystyna Maciejewska
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Oprac. muz. Wacław Dąbrowski
Premiera 6 III 1981
CZESŁAW KURIATA
„Poeta mówi”– spektakl poetycki z okazji jubileuszu pracy twórczej
Oprac. lit. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 16 XI 1981
DIALOGI O ŚMIERCI I ZMARTWYCHWSTANIU
Teksty staropolskie
Oprac. lit. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Scenografia Irena Pikiel
Oprac. muz. Wacław Dąbrowski
Choreografia Jan Zalewski
Pieśni w wykon. Zespołu Muzyki Dawnej „Madrygał” pod kierownictwem Wacława Dąbrowskiego
Premiera 25 IV 1982
ESKURIAL Michel de Ghelderode
Reżyseria Marek Kołowski,
Waldemar Potentas
Kompoz. muz. Lucjan Wesołowski, Mieszko Górski
Premiera 11 VIII 1982
SZKICOWNIK POETYCKI
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
Monodram w wykonaniu Wioletty Pęk
Oprac. lit. Henryka Rodkiewicz i Krystyna Maciejewska
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
Oprawa plast. Bożena Narloch
Premiera 26 II 1983
KORIOLAN
William Szekspir
Oprac. lit. i reżyseria Małgorzata i Marek Kołowscy
Kostiumy Krystyna Lindmajer
Muzyka Lucjan Wesołowski
Premiera 12 VI 1983
WIECZÓR POEZJI MIŁOSNEJ
Cyprian Kamil Norwid
Układ tekstu i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Oprac. muz. Jan Martini
Premiera 14 X 1983
CIEMNOŚCI KRYJĄ ZIEMIĘ
Jerzy Andrzejewski
Adaptacja, scenariusz i reżyseria
Małgorzata i Marek Kołowscy
Kostiumy Marek Kołowski
Premiera 4 VI 1984
DRÓG POSZUKUJĘ ZIELONYCH –
Godzina poezji koszalińskiej
Scenariusz Zofia Rosińska i Henryka Rodkiewicz
Oprac. muz. Maria Dąbrowska i Dariusz Szczeblewski
Premiera 25 IX 1984
KAMIENIOŁOM – poezje Karola Wojtyły
Oprac. tekstu i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Oprac. muz. Dariusz Szczeblewski
Premiera 15 X 1984
LAUR OLIMPIJSKI
wg tekstów Jana Parandowskiego, Kazimierza Wierzyńskiego i Jarosława Iwaszkiewicza
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
ROŚNIE W NAS POLSKA
- magazyn publicystyczny
Oprac. scenariusza Henryka Rodkiewicz i Jadwiga Ślipińska
Reżyseria Henryka Rodkiewicz
przy współpracy Adama Orzechowskiego
Premiera 24 XI 1984
MISTRZ I MAŁGORZATA
Michaił Bułhakow
Scenariusz i reżyseria
Adam Orzechowski i Jan Wyrwas
Oprac. muz. Mikołaj Krzysztof Borek
Scenografia i choreografia Jan Wyrwas
Premiera 18 V 1985
KATASTROFA
Samuel Beckett
Scenariusz i reżyseria Adam Orzechowski
Premiera 2 X 1985
SEANS ROMANTYCZNY – obraz
Poetycko-plastyczny oparty na poezji Cypriana Kamila Norwida
Reżyseria i scenografia Jan Wyrwas
Premiera 17 I 1986
KASANDRA
Wirginia Wolf oraz fragmenty „Iliady” Homera
Monogram w wykonaniu Jolanty Doroszewskiej
Scenariusz i reżyseria Jan Wyrwas
Premiera 23 XII 1986
PRÓBA OPISU – spektakl
oparty na prozie Franza Kafki
Scenariusz i reżyseria Adam Orzechowski
Premiera marzec 1987
PEJZAŻ WŁASNY
- spektakl do muzyki Mikołaja Góreckiego
Reżyseria i scenografia Jan Wyrwas
Premiera 6 III 1987
CZARNOKSIĘŻNIK Z ARCHIPELAGU
Urszula Le Guin
Scenariusz i reżyseria Jan Wyrwas
Premiera 16 V 1988
AUDIENCJA
Vaclav Havel
Reżyseria i scenografia Adam Orzechowski
Premiera 1 IX 1988
STANISŁAW AUGUST – spektakl
oparty na autentycznych dokumentach
Oprac. i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 16 XII 1989
PIŁAT
wg Wernera Kocha
Monodram w wykonaniu Jerzego Domina
Adaptacja i reżyseria Henryka Rodkiewicz
Premiera 6 X 1991.
WYCIE DO AMERYKI
wg Allena Ginsberga
Monodram w wykonaniu Petera Shawa
Oprac. Ika Bielawska
Premiera 1 II 1992
SCENARIUSZ DLA TRZECH AKTORÓW
Bogusław Schaeffer
Oprac. i reżyseria Bartosz Brzeskot
Premiera 6 II 1992
NASZA MAŁA STABILIZACJA
Tadeusz Różewicz
Oprac. scenariusza i reżyseria Elżbieta Malczewska
Premiera 21 V 1993
LISTOPADOWY TRYPTYK
- poezja Henryki Rodkiewicz, Emilii Szczepańskiej i Mirosława Zalewskiego
Opracowanie Jadwiga Ślipińska
Premiera 11 XI 1993
GARAŻ JOEGO
Frank Zappa
Reżyseria Elżbieta Malczewska
Oprac. muz. Jacek Barzycki, Krzysztof Kropisz i Tomasz Szeląg
Premiera 10 II 1994
PRZEMIANY
Program poetycki wg wierszy Bolesława Leśmiana
Monodram w wykonaniu Jerzego Domina
Premiera 3 III 1994
NAUKA CHODZENIA
Wg Andrzeja Bursy
Reżyseria Elżbieta Malczewska
Premiera 10 VI 1994
CZŁOWIEK I KARZEŁ
Par Lagerkvist
Monodram w wykonaniu Jerzego Litwina
Scenariusz i reżyseria Jan Wyrwas
Premiera 18 XI 1994
NIE BĘDZIE KOŃCA DIALOGU
wg scenariusza Henryki Rodkiewicz
Przygotowanie Jadwiga Ślipińska
Reżyseria zespołowa
Muzyka Adam Chmielewski
Premiera 19 XI 1994.
PASTORAŁKI I JASEŁKA
wg Ireny Mrozowickiej
spektakl z udziałem dzieci z Młodzieżowego Domu Kultury i aktorów „DIALOGU”
Premiera luty 1995
CZARNY KWADRAT
wg tekstów Anny Świerczyńskiej
Reżyseria i scenografia Elżbieta Malczewska
Oprac. muz. Angelika Kowalczyk
Premiera 9 VI 1995
TEATR PRZY STOLIKU
SKAR I BONKA
Marie Radonnet
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Premiera listopad 1995
TEATR PRZY STOLIKU
KSIĘGA APOKRYFÓW
Karol Čapek
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1995/96
TEATR PRZY STOLIKU
KRAKSA
Friedrich Dürrenmatt
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1995/96
TEATR PRZY STOLIKU
KIM PANI JEST
Andrzej Niedoba
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1995/96
TEATR PRZY STOLIKU
CO TO ZA PRZEKLĘTA MIŁOŚĆ
Fragmenty sztuk: Carlo Goldoniego „Zakochani”, Thorntona Wildera „Nasze Miasto”, Ireneusza Iredyńskiego „Winda”
i Georga. Bernarda Shawa „Pierwsza sztuka Fanny”
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1995/96
TEATR PRZY STOLIKU
ŁAZARZ
Wojciech Żukrowski
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1995/96
WYWIAD Z KATEM
- spektakl kabaretowy
Scenariusz i reżyseria Robert Podsiadło
Premiera 5 X 1996.
LALKI MOJE CICHE SIOSTRY
Henryk Bardijewski
Monodram w wykonaniu Elżbiety Malczewskiej-Giemzy
Konsultacja reżyserska Marek Kołowski
Opracowanie muzyczne Bartłomiej Giemza
Premiera 22 XI 1996
SPOTKANIE Z TWÓRCZOŚCIĄ WISŁAWY SZYMBORSKIEJ
Poezja i fragmenty felietonów
Opracowanie scenariusza i reżyseria Jadwiga Ślipińska
Premiera 12 XII 1996
TEATR PRZY STOLIKU
ROZMOWY PRZEZ WIEKI
Ignacy Krasicki
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1996/1997
TEATR PRZY STOLIKU
WSPOMNIENIE O JULIANIE TUWINIE
Tekst i reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1996/1997
TEATR PRZY STOLIKU
CZY EUROPA MUSI ZGINĄĆ
Antoni Libera
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1996/1997
TEATR PRZY STOLIKU
HUMORESKI I OPOWIADANIA
Arkadiusz Awerczenko
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1996/1997
TEATR PRZY STOLIKU
SIEDMIU WSPANIAŁYCH
Krystyna Urbańczyk
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1996/1997
TEATR PRZY STOLIKU
DRZAZGA
Stanisław Wygodzki
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1996/1997
TEATR PRZY STOLIKU
ROZMOWY PRZEZ WIEKI
Ignacy Krasicki
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1996/1997
TEATR PRZY STOLIKU
TA PRZEDZIWNA, JEDNA NOC
Janusz Skoszkiewicz
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1997/1998
TEATR PRZY STOLIKU
STYPA
Ireneusz Iredyński
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1997/1998
TEATR PRZY STOLIKU
WESOŁE OPOWIADANIA
Antoni Czechow
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1997/1998
TEATR PRZY STOLIKU
AKTORKI
Feliks Falk
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1997/1998
TEATR PRZY STOLIKU
LWOWSKIE WIERSZE I PIOSENKI
Marian Hemar
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Sezon 1997/1998
MYŚL JEST PRZESTRZENIĄ
Wg tekstów Karola Wojtyły
Scenariusz Krystyna Strzałko
Reżyseria Jadwiga Ślipińska
Premiera 9 VI 1997
JESIENNY WIECZÓR POEZJI
- benefis Jadwigi Ślipińskiej
Prowadzenie Małgorzata Kołowska
Premiera 15 XI 1997
PROMETHIDION – DIALOG, W KTÓRYM JEST MOWA O SZTUCE
Cyprian Kamil Norwid
Monodram w wykonaniu Jerzego Domina
Konsultacja reżyserska Marek Kołowski
Oprac. muz. Jacek Barzycki
Premiera 13 XII 1997
KARZEŁ
Par Lagerkvist
Monodram w wykonaniu Jerzego Litwina
Scenariusz Jan Wyrwas
Adaptacja i reżyseria Jadwiga Ślipińska i Marek Kołowski
Oprac. muz. Bartłomiej Giemza
Premiera 26 III 1998
WARTOŚĆ MOSIĄDZU
wg. Bertolda Brechta
Spektakl przygotowany przez uczestników warsztatów teatralnych „Akademia Słowa”
Oprac. tekstów i reżyseria Marek Kołowski
Premiera 6 XII 1998
DIALOGI O ŚMIERCI I ZMARTWYCHWSTANIU
wg scenariusza Henryki Rodkiewicz
Reżyseria Marek Kołowski
Oprac. muz. Anna Wawryn
Premiera 28 III 1999
HOŁD DLA KSIĘŻNEJ JADWIGI
- spektakl historyczny na zamówienie Muzeum Regionalnego w Szczecinku
Scenariusz, scenografia, kostiumy i reżyseria Marek Kołowski
Oprac. muz. Jerzy Charkiewicz
Premiera 26 VI 1999
NORWID O SZTUCE
Fragmenty z „Promethidiona” zaprezentowane podczas widowiska plenerowego dla uczczenia pamięci
Władysława Hasiora
Wybór i przygotowanie Jadwiga Ślipińska
Premiera 22 VII 1999
TEATR PRZY STOLIKU
KRAKSA
Friedrich Dürrenmatt
Oprac. tekstu i reżyseria Tadeusz Mroczek
Spektakl przygotowany na 40-lecie „DIALOGU”
Premiera 18 XI 1999
LIZYSTRATA
wg Arystofanesa
Spektakl przygotowany przez uczestników warsztatów teatralnych „Akademia Słowa” na 40-lecie „DIALOGU”
Oprac. scenariusza i reżyseria
Elżbieta Malczewska-Giemza
Premiera 19 XI 1999
POEMAT O MOWIE POLSKIEJ
wg Mieczysława Jastruna oraz „Róża i inne…” – wieczór jubileuszowy z okazji 40-lecia „DIALOGU”
Wybór tekstów Jadwiga Ślipińska
Reżyseria Marek Kołowski i Jadwiga Ślipińska
Premiera 20 XI 1999
SCENA TEATRALNA
„DIALOGI Z CIEMNOŚCI”
Władysław Sebyła
Wybór tekstów i reżyseria : Jadwiga Ślipińska
Premiera 9 I 2003
SCENA POEZJI
„MARIA PAWLIKOWSKA-JASNORZEWSKA”
Wybór tekstów i reżyseria: Stefania Tomaszewska
Premiera 21 I 2003
TEATR PRZY STOLIKU
Andrzej Twardochlib
„ROZMOWA Z NIKIM”
Reżyseria: Tadeusz Mroczek
Premiera 29 I 2003
TEATR PRZY STOLIKU
„ROZMOWY OJCA Z DZIEĆMI”
Denis Diderot
Reżyseria: Tadeusz Mroczek
Premiera 27 II 2003
TEATR PRZY STOLIKU
„ZWYKŁY DZIEŃ PEWNEGO LATA”
Reżyseria: Tadeusz Mroczek
Premiera 13 III 2003
SCENA POEZJI
„IMIONA WRÓŻEBNE”
Kazimiera Iłłakowiczówna
Wybór tekstów i reżyseria: Stefania Tomaszewska
Premiera 26 III 2003
TEATR PRZY STOLIKU
„HARPIE, PIRANIE, ANIOŁY”
Małgorzata Domagalik, Krystyna Kofta
Reżyseria: Tadeusz Mroczek
Premiera 3 IV 2003
TEATR PRZY STOLIKU
SEANS PRAWDY
Henryk Bardijewski
Reżyseria: Tadeusz Mroczek
Premiera 15 V 2003
TEATR PRZY STOLIKU
„ANIOŁA STRÓŻ”
Krzysztof Kąkolewski
Opracowanie tekstów i reżyseria Tadeusz Mroczek
Premiera 15 V 2003
SCENA POEZJI
„MOJE MIASTO”
Ryszard Ulicki
Opracowanie tekstów i reżyseria Maria Ulicka
Premiera 29 V 2003
TEATR PRZY STOLIKU
„EMIGRANCI”
Sławomir Mrożek
Opracowanie tekstów i reżyseria Edward Żentara
Premiera 13 VI 2003
SCENA POEZJI
TRYPTYK RZYMSKI
Jan Paweł II
Wybór tekstów i reżyseria Maria Ulicka
Opracowanie muz. Wincenty Stachowski
Premiera 18 VI 2003
SCENA POEZJI
PIEŚŃ O NOCY CZERWCOWEJ
Konstanty Ildefons Gałczyński.
Monodram w wykonaniu Jerzego Bokieja w ramach I Biesiady Artystycznej w Policku
Wybór tekstów Krystyna Strzałko
Reżyseria Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 5 IX 2003
SCENA TEATRALNA
ROZMOWY Z KATEM
Kazimierz Moczarski
Reżyseria Edward Żentara
Premiera 19 IX 2003
TEATR PRZY STOLIKU
JESIENNY WIECZÓR
Friedrich Durrenmatt
Opracowanie tekstów i reżyseria Tadeusz Mroczek
Premiera 6 XI 2003
SCENA POEZJI
POSŁUCHAJCIE MIŁOSZA
Wybór tekstów Henryk Romanik
Reżyseria i wybór muzyki Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Spektakl poetycki z gościnnym udziałem Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej
Premiera 26 XI 2003
TEATR PRZY STOLIKU
SPACER PO LESIE
Lee Blessing
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Premiera 8 I 2004
SCENA TEATRALNA
PODRÓŻ DO BUENOS AIRES
Amanita Muskaria
Monodram w wykonaniu Ewy Nawrockiej
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Premiera 29 I 2004
TEATR PRZY STOLIKU
WIECZÓR WSPÓŁCZESNEJ POEZJI UKRAIŃSKIEJ
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Premiera 5 II 2004
SCENA POEZJI
LUDOWA ZABAWA
Konstanty Ildefons Gałczyński
Reżyseria Maria Ulicka
Premiera 19 II 2004
SCENA TEATRALNA
POD MOCNYM ANIOŁEM
Jerzy Pilch
Opieka artystyczna Edward Żentara
Premiera 25 II 2004
SCENA TEATRALNA
MONIZA CLAVIER
Sławomir Mrożek
Reżyseria Edward Żentara
Premiera 25 II 2004
TEATR PRZY STOLIKU
HARPIE, PIRANIE, ANIOŁY, cz. II
Małgorzata Domagalik, Krystyna Kofta,
Reżyseria Tadeusz Mroczek
Premiera 4 III 2004
TEATR PRZY STOLIKU
CHŁOPCY
Stanisław Grochowiak
Z życia sfer starszych
Reżyseria Tadeusz Mroczek.
Premiera 1 IV 2004
SCENA TEATRALNA
CZŁOWIEK I KARZEŁ
Pär Lagerqvist
Monodram w wykonaniu Jerzego Litwina
Scenariusz Jan Wyrwas
Premiera. 29 IV 2004
SCENA TEATRALNA
KONOPIELKA
Edward Redliński
Reżyseria i wykonanie Edward Żentara
Premiera 20 V 2004
SCENA POEZJI
W CIENISTYM ISTNIEŃ BEZŁADZIE…
Bolesław Leśmian
Monodram w wykonaniu Jerzego Bokieja w ramach II Biesiady Artystycznej w Policku
Reżyseria Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 3 IX 2004
SCENA POEZJI
KWIATY POLSKIE
Julian Tuwim
Wybór tekstów i reżyseria Maria Ulicka
Premiera 21 X 2004
TEATR PRZY STOLIKU
PĘTLA
Marek Hłasko
Reżyseria Edward Żentara
Premiera 6 I 2005
SCENA POEZJI
KRAJ LAT DZIECINNYCH
fragmenty „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Przy pianinie Maria Dąbrowska
Premiera 24 II 2005
TEATR PRZY STOLIKU
KONRAD WALLENROD
Adam Mickiewicz
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Premiera 19 V 2005
SCENA POEZJI
RŻYSKO
Jarosław Iwaszkiewicz
Monodram w wykonaniu Jerzego Bokieja w ramach III Biesiady Artystycznej w Policku
Reżyseria i opracowanie muzyczne:
Stanisław Otto-Miedziewski
Premiera 2 IX 2005
TEATR PRZY STOLIKU
KRZĄTACTWO
Jolanta Brach-Czajna
Reżyseria i opracowanie muzyczne
Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 22 IX 2005
TEATR PRZY STOLIKU
KONTRAKT
Sławomir Mrożek
Reżyseria Maria Ulicka
Premiera 9 III 2006
TEATR PRZY STOLIKU
OSTATNIA NOC SOKRATESA
Stefan Canew
Scenariusz i reżyseria Stefania Tomaszewska
Premiera 18 V 2006
SCENA TEATRALNA
PLAY
Samuel Beckett
Reżyseria Janusz Pławczyk
Premiera 6 VII 2006
SCENA POEZJI
ORFEUSZ I EURYDYKA
Czesław Miłosz
Monodram w wykonaniu Jerzego Bokieja w ramach IV Biesiady Artystycznej w Policku
Reżyseria Stanisław Miedziewski
Premiera 1 IX 2006
SCENA POEZJI
POEZJA I PROZA
Cyprian Kamil Norwid
Reżyseria i wykonanie Jerzy Litwin
Premiera 23 XI 2006
SCENA POEZJI i SCENA MUZYCZNA
Wieczór dramatu i poezji w języku angielskim
z muzyką Dymitra Szostakowicza
Współorganizator: The English School of Koszalin
Premiera 17 III 2007
SCENA POEZJI
SZUKAM CZŁOWIEKA...
Wieczór z poezją żydowską
Wybór tekstów i reżyseria Maria Ulicka
Premiera 22 III 2007
SCENA POEZJI
WESELE
Stanisław Wyspiański
Monodram w wykonaniu Jerzego Bokieja w ramach V Biesiady Artystycznej w Policku
Reżyseria Stanisław Miedziewski
Scenografia Zbigniew Maciej Cygler
Prem. 31 VIII 2007
TEATR PRZY STOLIKU
DOBRZE
Tomasz Mann
Reżyseria Stefania Tomaszewska
Premiera 20 IX 2007
SCENA POEZJI
WIELCY I ŚMIERĆ
Wieczór Norwidowski
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Premiera 6 XII 2007
SCENA POEZJI
ZWIERZĘTA I LUDZIE
Satyryczne widowisko poetyckie wg „Albumu zwierzyny...” Ryszarda Ulickiego i bajek Ignacego Krasickiego
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Premiera 6 III 2008
SCENA TEATRALNA
RASKOLNIKOW
wg „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego
Scenariusz i reżyseria Edward Żentara
Premiera 3 IV 2008
SCENA TEATRALNA
MOSKWA-PIETUSZKI
Wieniedikt Jerofiejew
Monodram w wykonaniu Jerzego Bokieja
Reżyseria Stanisław Miedziewski
Scenografia Zbigniew Maciej Cygler
Premiera 25 IX 2008
SCENA TEATRALNA
RZECZ O SŁOWIE I PIĘKNIE
Wieczór Poezji i Prozy Cypriana Kamila Norwida
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Opracowanie muz. Rafał Kowalewski
Premiera 11 XII 2008
SCENA POEZJI
WIELKI TESTAMENT
François Villon
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Opracowanie muz. Rafał Kowalewski
Premiera 19 III 2009
SCENA POEZJI
BAL W OPERZE
Julian Tuwim
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Opracowanie muz. Rafał Kowalewski
Premiera 28 V 2009
SCENA POEZJI
SŁOWACKI
Wieczór Twórczości Juliusza Słowackiego inspirowany autorskim scenariuszem „Godziny myśli” Henryki Rodkiewicz z 1959 roku
Reżyseria: Marek Kołowski
Muzyka: Maria Dąbrowska
Premiera 6 X 2009
SCENA TEATRALNA
ZDRÓWKO PANA DYREKTORA
Ryszard Ulicki
Reżyseria: Maria Ulicka
Premiera 26 XI 2009
SCENA TEATRALNA
RZECZ O WOLNOŚCI SŁOWA
Wieczór poezji i prozy Cypriana Kamila Norwida
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Opracowanie muzyczne i akompaniament: Rafał Kowalewski
Premiera 10 XII 2009
SCENA TEATRALNA
SEKRET ŻYDOWSKIEGO SZCZĘŚCIA
Anatolij Krym
Przekład: Marek Wawrzkiewicz
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Premiera 11 III 2010
SCENA POEZJI
„MRAU-AU -AU. RZECZ O KOCIE I ...”
wg tomu wierszy Tomasza Majerana „Kot. Podręcznik użytkownika” i Franciszka Klimka „Mruczę, więc jestem”
Scenariusz, reżyseria i opracowanie muzyczne:
Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 25 III 2010
SCENA POEZJI
PŁONĘ I KRZYCZĘ
Monodram oparty na twórczości Władysława Broniewskiego w wykonaniu Jerzego Litwina
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Premiera 24 VI 2010
SCENA TEATRALNA
WIELCY W TWÓRCZOŚCI NORWIDA
Wieczór poezji i prozy Cypriana Kamila Norwida.
Scenariusz i reżyseria Maria Ulicka
Premiera 9 XII 2010
SCENA POEZJI
GDY TRZCINA ZACZYNA PŁOWIEĆ…
Konstanty Ildefons Gałczyński
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Opracowanie muzyczne i akompaniament Maria Dąbrowska
Premiera 10 II 2011
SCENA POEZJI
MIŁOSZ
Spektakl poetycki oparty na twórczości Czesława Miłosza
Scenariusz i reżyseria: Marek Kołowski
Opracowanie tekstów na chór Maria Dąbrowska
Premiera 24 III 2011
SCENA POEZJI
I CIĄGLE WIDZĘ ICH TWARZE
Spektakl poetycki oparty na twórczości polskich romantyków i neoromantyków
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Opracowanie muzyczne: Wincenty Stachowski
Premiera 29 IX 2011
SCENA TEATRALNA
MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST
Dorota Masłowska
Scenariusz, reżyseria i opracowanie muzyczne:
Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 24 XI 2011
SCENA POEZJI
PÓŹNE POPOŁUDNIE
Wieczór poezji Marka Wawrzkiewicza
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Opracowanie muzyczne: Wincenty Stachowski
Premiera 1 III 2012
SCENA TEATRALNA
TRAKTAT O ŁUSKANIU FASOLI
Wiesław Myśliwski
Scenariusz i reżyseria: Marek Kołowski
Monodram w wykonaniu Jerzego Litwina
Premiera 29 III 2012
SCENA TEATRALNA
I GOŁĄB, I ŻMIJA, I PIOŁUN I MIÓD…
Scenariusz z wykorzystaniem utworów Wisławy Szymborskiej, Gabrieli Zapolskiej, Agnieszki Osieckiej, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Jonasza Kofty Juliana Tuwima, Sofoklesa i Ryszarda Ulickiego oraz reżyseria Maria Ulicka
Monodram w wykonaniu Bożeny Kaczmarek
Opracowanie muzyczne: Wincenty Stachowski
Premiera 29 XI 2012
SCENA TEATRALNA
CZAS WIELKIEJ PRÓBY
Wieczór poświęcony m. in. wspomnieniom Gracjana Bojara-Fijałkowskiego zawartym w książce „Powrót z tamtego brzegu”
(z okazji setnej rocznicy urodzin pisarza).
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Premiera 20 XII 2012
SCENA TEATRALNA
MIASTO
według „Lekkiej przesady” i innych utworów Adama Zagajewskiego
Scenariusz i reżyseria: Marek Kołowski
Premiera 21 III 2013
SCENA POEZJI
CICER CUM CAULE CZYLI GROCH Z KAPUSTĄ
Spektakl poetycki oparty na twórczości Juliana Tuwima
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Opracowanie muzyczne: Wincenty Stachowski
Premiera 5.XII 2013
TEATR PRZY STOLIKU
CZYTAMY ŻEROMSKIEGO
Przygotowanie: Maria Ulicka
Premiera 20 II 2014
SCENA TEATRALNA
AKTORKI
na motywach sztuki Artura Grabowskiego
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Rotnicki
Premiera 10 IV 2014
SCENA POEZJI
COLLAGE Z HERBERTA
Zbigniew Herbert
Scenariusz i reżyseria: Marzena Wysmyk
Spektakl Dialogowej Sceny Młodych
Premiera 15 V 2014
SCENA POEZJI
ALCHEMIA SŁOWA
Wieczór poetycki z okazji jubileuszu 55-lecia „Dialogu”
Przygotowanie: Maria Ulicka
Premiera 27 X 2014
SCENA POEZJI
JAK PIĘKNIE BY MOGŁO BYĆ…
Spektakl poetycki oparty na twórczości Jonasza Kofty
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Premiera 26 II 2015
SCENA POEZJI
I CIĄGLE JESZCZE PŁYNĄ CIEMNAWKI
Spektakl na podstawie poematu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
pt. „Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu”
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Prem. 23 IV 2015
SCENA POEZJI
WIERSZE JULII HARTWIG
Z cyklu: „Czytamy poezję”
Przygotowanie: Stefania Tomaszewska
Premiera 28 V 2015
SCENA TEATRALNA
SIÓDEMKA
Fragmenty książki Ziemowita Szczerka
Przygotowanie: Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 18 VI 2015
SCENA POEZJI
ZADUSZKI
Spektakl poetycki oparty na tekstach
Emilii Szczepańskiej, Henryki Rodkiewicz i Mirosława Zalewskiego
Przygotowanie spektaklu: Stefania Tomaszewska
Oprawa muzyczna: Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 5 XI 2015
TEATR PRZY STOLIKU
OPIS OBYCZAJÓW
według Mikołaja Reja
Wybór tekstów: Maria Ulicka i Marzena Wysmyk
Przygotowanie spektaklu: Marzena Wysmyk
Premiera 26 XI 2015
SCENA TEATRALNA
RZADKO NA MOICH WARGACH… Dialogi o ojczyźnie
według m. in. Jana Kasprowicza, Jonasza Kofty, Ignacego Krasickiego, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Ryszarda Ulickiego
i Kazimierza Wierzyńskiego
Scenariusz i reżyseria: Maria Ulicka
Premiera 17 III 2016
SCENA TEATRALNA
KTO SIĘ NIE SCHOWA, TEN...
na motywach „Dziennika Anny Frank”
Reżyseria: Marzena Wysmyk
Monodram w wykonaniu Kingi Wójtów
Spektakl Dialogowej Sceny Młodych
Premiera 14 IV 2016
SCENA POEZJI
BEZPOWROTNY JAK OBŁOKI
Spektakl poetycki oparty na twórczości Stanisława Barańczaka, Tadeusza Dąbrowskiego, Stanisława Grochowiaka, Zbigniewa Herberta, Bolesława Leśmiana, Tomasza Majerana. Czesława Miłosza, Juliana Przybosia, Wisławy Szymborskiej. Marcina Świetlickiego
Scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne:
Krystyna Kuczewska-Chudzikiewicz
Premiera 27 IV 2017
SCENA TEATRALNA
MAGIA SŁOWA
Spektakl oparty na twórczości m. in. Jerzego Broszkiewicza, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Jarosława Iwaszkiewicza, Bolesława Leśmiana, Czesława Miłosza, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Władysława Sebyły i Juliana Tuwima
Reżyseria: Marzena Ercolani
Wybór tekstów: Jerzy Bokiej, Jerzy Litwin
Ilustracja muzyczna: Krystian Mydłowski
Premiera 26 IV 2018
SCENA TEATRALNA
EWA LIPSKA – WIECZÓR POEZJI I PROZY POETYCKIEJ
Wybór tekstów i przygotowanie: Stefania Tomaszewska
Ilustracja muzyczna: Waldemar Miszczor
Premiera 17 V 2018
SCENA TEATRALNA
LISTOPADOWY WIECZÓR WSPOMNIEŃ
Wspomnienia o Wacławie Dąbrowskim, Jerzym Dominie, Krystynie Kuczewskiej-Chudzikiewicz oraz o Marii i Ryszardzie Ulickich
Przygotowanie i prowadzenie: Stefania Tomaszewska
Dokumentacja wizualna: Jerzy Małkiewicz
Premiera 15 XI 2018
SCENA TEATRALNA
„RODOWÓD”
wg„Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego
Spektakl z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę
Wybór tekstów i reżyseria: Mirosław Krom
Ilustracja muzyczna: Maria Dąbrowska, Janusz Kowalkowski,
Waldemar Miszczor
Premiera 29 XI 2018
SCENA TEATRALNA
SIOSTRY
Reżyseria: Marzena Ercolani
Śpiew: Marta Strzelecka
Scenariusz powstał na podstawie rozmów aktorki i reżyserki
Monodram w wykonaniu Bożeny Kaczmarek
Premiera 7 III 2019
SCENA TEATRALNA
KOBIETY HOLLYWOOD
na podstawie powieści „Papierowe zamki” Pauli Jacobs
Scenariusz i reżyseria: Mirosław Krom
Oprawa muzyczna: Maria Renia Dąbrowska, Waldemar Miszczor
Scenografia: Krzysztof Rećko-Rapsa, Mirosław Krom
Przy pianinie: Maria Renia Dąbrowska
Premiera 4 IV 2019
SCENA TEATRALNA
Z KSIĘŻYCEM POD RAMIĘ
Scenariusz wg poezji Jana Kuriaty – Margaryta Kulesza – Lewicka
Reżyseria: Margaryta Kulasza - Lewicka
25.04.2019
WYSTAWY
NOC MUZEÓW – pierwszy raz w Dialogu
Otwarcie wystawy „ KOSZALIŃSKA HISTORIA W DYBY ZAKUTA”
Spektakl „Moskwa Pietuszki” Wieniedikta Jerofiejewa w wykonaniu Jerzego Bokieja
18.05.2019
SPOTKANIA Z PISARZEM
Violetta Ozminkowski Daukszewicz
06.06.2019
SPOTKANIE Z PISARZEM
Magda Omilianowicz – koszalińska dziennikarka i pisarka
12.09.2019
SCENA MUZYCZNA
45 lat pracy Elżbiety Okupskiej – spektakl muzyczny
19.09.2019
KOSZALIŃSKIE OGÓLNOPOLSKIE DNI MONODRAMU
STRZAŁA PÓŁNOCY
04.-06.10.2019
SPOTKANIE Z PISARZEM
Wojciech Zimiński
17.10.2019
TURNIEJ RECYTATORSKI IM.C.K.NORWIDA
38 uczestników + występ Krzysztofa Wojciechowskiego z Teatru Muzycznego w Gdyni
28.10.2019
ROZPOCZĘCIE OBCHODÓW 60 – LECIA TEATRU PROPOZYCJI DIALOG
POD PATRONATEM JOANNY SZCZEPKOWSKIEJ
UROCZYSTE SPOTKANIE JUBILEUSZOWE
OTWARCIE MUZEUM DIALOGU
SPEKTAKL MUZYCZNY w wykonaniu Lecha Dyblika
Wręczenie nagród
07.11.2019
SCENA TEATRALNA
Spektakl „ Dialog barwami pisany” scenariusz Walentyna Trybocka rezyseria Mirosław Krom
12.12.2019
SCENA TEATRALNA
„By przytulic się do nieba”
scenariusz i reżyseria Margaryta Kulesza-Lewicka
14.12.2019